Van Ho Chi Minh naar Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Van Ho Chi Minh naar Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Van Ho Chi Minh naar Can Tho

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 September 2011 | Vietnam, Can Tho

7 september
Vandaag hebben we de enorme chaotische stad, Ho Chi Minh verlaten. Gisteren toen we terug liepen van het restaurant, was de chaos compleet. Het leek een beetje op spits uur, maar dan om 22.00u en nog erger. Na een heerlijke cocktail op het terras gedronken te hebben, was het tijd om terug naar het hotel te gaan en de koffers in te pakken. Deze moesten vanmorgen om kwart over zeven voor hotelkamerdeur klaar staan.

Zoals eerder gezegd, hebben we daarna de stad verlaten en zijn we via de snelweg naar My Tho gereden. Hier zijn we gestopt voor een erg mooie stop bij een wegrestaurant, maar dan wel een op Vietnamese stijl. Erg mooie tuin, met diverse terrassen. Alleen was ook hier de koffie om tranen van in je ogen te krijgen. We zijn er wel achter als je er suiker aan toevoegt dat het al beter gaat of dat je een cappuccino / espresso moet bestellen, deze zijn ook redelijk te drinken. Van My Tho zijn we verder gegaan naar Cai Be, onderweg hebben we vele rijstvelden en de tombes midden in de rijstvelden gezien. Een prachtig gezicht. In Cai Be zijn we op de boot gestapt om de eerste tocht over de Mekongdelta te maken. Redelijk snel hadden we onze eerste stop, bij deze stop hebben we kennis gemaakt met “productie” van karamelsnoepjes, mekong- whisky , rijstwijn, gepofte rijst en nog meer lekkernijen. Natuurlijk moesten we ook alles proeven en ik moet toegeven, de meeste dingen waren erg lekker. Productie staat tussen aanhalingstekens, omdat hier nog alles met de hand gemaakt wordt, zelfs het verpakken gebeurd handmatig. Wel erg leuk om te zien.

Na een kopje thee en nog meer lekkernijen was er tijd om door het winkeltje te lopen, waar natuurlijk druk gebruik van werd gemaakt. Terug in de boot hebben we de zij-kanalen achter ons gelaten en zijn we de Mekongrivier zelf opgegaan. Dit is een indrukwekkend brede rivier! De volgende stop was de lunch stop. Deze zouden we hebben bij een familie in de tuin. Het eten was prima, de locatie was prima, maar ik ken weinig families die zo commercieel zijn, dat ze een complete keuken hebben, diverse terrassen en een python van twee meter. Die laatste hebben ze nog even uit de kooi gehaald en natuurlijk mochten we me hem even om de nek hangen. Best gaaf om eens te doen!

Na de lunch moesten we nog een klein uurtje varen, met onderweg een kokosnoot-stop. De kapitein van de boot haalde een groot kapmes te voorschijn in binnen no time hadden we allemaal een kokosnoot met een rietje om te drinken. In Nederland hoef ik echt geen kokos (bounty ed), maar dit was wel erg lekker! O ja, voor diegene die mij een beetje kennen: ik heb ondertussen ook garnalen en banaan gegeten! Na het uurtje zijn we aangekomen in Vinh Long en daar stond onze bus weer te wachten om ons naar Can Tho te brengen. Voor ik het vergeet: we hadden lokale gids, je zou het bijna vergeten zoveel heeft ze vertelt, hmm.

Ondertussen zit ik in mijn hotelkamer in Can Tho. Het is een beetje oud hotel, maar wel schoon. Het drop zelf is relatief klein en rustig. Hier is ook niet veel voor toeristen te doen, behalve een rondje over de “boulevard” maken, af en toe wel even uitwijken voor een rat, maar goed dat mag het flaneren niet bederven. Morgen gaan we naar de drijvende markt en vervolgens naar Ben Tre.

• 07 September 2011 - 14:54

Miatheunissen :

ja dat heeft lei ook een keer om zijn nek gehad, ik moest een foto maken en toen we thuis de foto,s hadden ontwikkelt stond hij met zijn hoofd er niet op (zo,n fotograaf ben ik)
    het is een mooie reis zo van je verslagen te lezen wat je iedere dag geeft.
    echt een verslaggever van de tv.

gr,mia

• 07 September 2011 - 16:35

Marlies:

je moet maar durven is niets voor mij maar is wel een ervaring op zich dat varen lijkt me wel leuk en je ziet nog wat groetjes marlies

• 07 September 2011 - 20:03

Tiny:

zo te lezen maken jullie heel wat mee .maar wel indrukwekkend. met maaike en de rest is alles goed .alleen geen goed weer0 gr tiny