Panorama-route en de jacht op de luipaarden - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Panorama-route en de jacht op de luipaarden - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Panorama-route en de jacht op de luipaarden

Blijf op de hoogte en volg Anke

20 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, White River

De Panorama-route en de jacht op de luipaarden

Het hotel in Long Tom Pass was super! Het waren allemaal kleine huisjes met een veranda die uitkijkt op de Misty Mountains. Vanmorgen naar een prachtige zonsopgang gekeken vanaf de veranda, al had dat ook vanuit bed gekund. Na een ontbijt in de zon op het terras bij het zwembad, was het tijd om te beginnen aan de Panorama-route. We zijn begonnen bij Blyde River Canyon. In tegenstelling tot de meeste canyon's is deze helemaal groen en als ik het goed begrepen heb, tot wel 1.000 meter diep. Het is erg indrukwekkend en eigenlijk niet goed te beschrijven, waarschijnlijk ook niet goed op de foto's te zien. Wat wel goed te beschrijven is en ook op de foto te zien, zijn de bavianen die overal rondlopen.

Na de Blyde Canyon, was het de beurt aan Bourkes Luck Potholes. Hier moesten we een kleine wandeling maken. Ik weet dat het ondertussen saai wordt, maar ook deze waren prachtig en indrukwekkend. De gaten zijn tientallen meters diep en fel blauw, op de achtergrond watervalletjes en gebergte er omheen. Kortom: prachtig. Vanaf daar zijn we doorgereden naar Wonderview. Dat is een panorama uitzicht van 180 graden over het laagland. De kliffen lopen loodrecht naar beneden en op heldere dagen kun je tot aan het Krugerpark kijken.

Na de lunch en een uurtje rondlopen in Graskop, waar we Biltong hebben ingeslagen (die ondertussen alweer op is), was het tijd om door te rijden naar White River, onze uitvalsbasis voor het Krugerpark. Ons hotel hier is ook weer van goede kwaliteit: kleine, schone huisjes, zwembad (heeeel koud), bar (prima gin-tonics), wifi en een wekservice om 4.30u vanmorgen! Na het wakker worden heb ik zo'n vijf seconden: ik-wil-slapen-gedachten gehad, maar daarna schrok ik echt wakker: The Big Five!

Na een snelle kop koffie en een busrit van 45 minuten was het tijd om over te stappen op Jeeps bij de Numbi Gate. Binnen 10 minuten hadden we de eerste van de Big Five gespot: buffels, snel opgevolgd door zebra's, giraffen en impala's. Na ongeveer een half uurtje ging Roxy, onze gids, vol in de remmen: sabelantilopes. Deze zijn niet alleen prachtig, maar ook nog eens erg zeldzaam. De hele ochtend was het een komen en gaan van dieren: olifanten, neushoorns, impala's, bosmannen, apen, koedoe's, gieren, impala's, een zeearend, leeuwen, hyena's (met pups) en voor ik ze vergeet: impala's. Voordat ik de indruk wek dat al deze aan onze jeep zijn gekomen: ze waren soms heel moeilijk te zien of alleen met verrekijker. Vlak voor de lunch was een luipaard gespot en ondanks dat we een half uur stil hebben zitten wachten, mogen wij deze helaas niet van ons lijstje afstrepen.

Na de lunch hebben we nog een keer jacht gemaakt op luipaarden, wat heeft geresulteerd in nijlpaarden, krokodillen, gnoe's, baby-olifantjes en..........impala's. Buiten alle dieren was het prachtig om door het park te rijden, te speuren naar dieren het luisteren naar de lessen van de gids. Het was een dag om nooit te vergeten met als resultaat: 4 van de 5!!

• 20 Augustus 2016 - 17:34

Paul:

Heerlijk om te lezen! En al mooi vier van de vijf gespot! Sabelantilope zie je idd maar heel weinig. Nog pannenkoekenrestaurant in Graskop gezien of souvenirtje gekocht? Veel plezier nog!

• 20 Augustus 2016 - 18:16

Anke:

Jazeker zijn we pannenkoeken gaan eten daar, bobotiepannenkoek!

• 20 Augustus 2016 - 19:14

Tiny:

Zo te lezen komen de verwachtingen tot nu toe uit.Nog heel veel plezier.

• 21 Augustus 2016 - 15:33

Lijm: