Hoi An - part 2 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Hoi An - part 2 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Hoi An - part 2

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Anke

11 September 2011 | Vietnam, Hoi An

10 / 9 september 2011

Gisteren heb ik geen verslag gemaakt, (i) omdat er nog voor het diner nog niet zoveel te schrijven was en (ii) ik had gewoon geen zin. Dus vandaag een dubbel verslag.

Gisteren zijn we een stadswandeling door Hoi An gaan maken. Het is een echt leuk dorp. Overal zie je prachtige kledingwinkels, kunst en lampionnen. Alleen al de uitstraling van het dorp maakt het leuk om er te wandelen. We zijn begonnen bij een klein museum en vervolgens zijn we naar de Chinese tempel gegaan, waar we uitleg kregen over de gebruiken en de boedha's in de tempel. Na de tempel zijn we naar tailor gegaan, waar een groot gedeelte van de groep wel iets heeft laten maken. Van schoenen tot jassen tot overhemden en pakken. Ik heb zelf een pak laten aanmeten. Na de tailor zijn we verder gegaan naar een muziekmuseum, waar we een show te zien zouden krijgen. Maar door een nationale begrafenis (een ex-leider van de communistische partij is gestorven op 99-jarige leeftijd) was er geen entertainment voor twee dagen. Ach ja, dan maar direct verder naar het Chinese handelshuis. Misschien is Chinees niet helemaal het goede woord, want het huis is in drie stijlen gebouwd: Chinees, Japans en Vietnamees. In dit huis stonden ook strepen op de muur, soms wel tot twee meter hoog. Deze strepen geven aan tot waar, wanneer het water in het huis heeft gestaan (2009 was een van de twee meter strepen!). Tot slot zijn we nog de Japanse brug gaan bezoeken, waarna we tijd hadden om te winkelen voor we gingen lunchen. En die lunch was lekker: gewoon belegde broodjes!

En dan heb je een vrije middag, hoe kun je dat nou het beste besteden? Daar heb ik dus geen idee van, maar zo hebben wij het gedaan: zwemmen, massage, pedicure, zwemmen, slapen en luieren op de bedje aan het zwembad. Erg vermoeiend...

's Avonds zijn we weer heerlijk gaan eten en daarna een borrel gaan drinken in het dorp. Ondertussen was het bijna maanfestivaltijd en overal liepen al draken en waren trommels te horen. Een prachtig mooi gezicht!

Vanmorgen zijn we gaan varen met een boot en na de boottocht zijn we op de fiets gestapt om door de omgeving van Hoi An te fietsen. Door kleine straatjes, door de rijstvelden, langs de garnalenkwekerij, enz enz. Prachtige fietstocht. Tijdens de fietstocht is gebleken dat onze reisleider niet verder ging dan de koffiestop en de gids heeft de plaats achter op de scooter aan iemand anders aangeboden (onze reisleider heeft iets aan zijn arm en kan niet fietsen). Rara wie is achter op die scooter gaan zitten, ik wil haar niet verraden, maar haar naam begint met een B...

Na de fietstocht zijn even snel gaan douchen en daarna na het dorp gegaan om onze kleren de eerste keer te passen. Daar kwamen we de helft van de groep ook weer tegen en de meeste vrouwen hadden hetzelfde probleem: plots allemaal een cupmaat kleiner in de kleren, dus alle jasjes en bloesjes moesten vermaakt worden. Ook waren de lange jassen nog niet helemaal goed, dus er moest weer een nieuwe afspraak gemaakt worden: acht uur 's avonds.

Na een heerlijke kop koffie gedronken te hebben (de eerste sinds een week), zijn we naar de kookcursus gegaan. Het was leuk om te zien hoe de kok het deed en ik kan nu ook loempia's vouwen, maar helaas mochten we te weinig zelf doen en we hebben het verkeerde menu moeten maken (het vis ipv vlees). Na de bereiding van de maaltijd hebben we het eten boven in het restaurant mogen opeten, en het was erg lekker. Al heb ik stiekem toch vlees gegeten en niet mijn eigen gemaakte vis in bananenblad. Overigens werd de kookcursus nog onderbroken door vier draken, die de kungfu-master kwamen vereren (een klein altaar in een kamer achter de kamer waar de kookcursus was). Dit was een professionele groep en was erg mooi om te zien!

Tot slot zijn we onze kleren nog eens gaan passen en nu was (bijna) alles in orde en zijn we nog naar de kroeg geweest. Terug in het hotel waren de kleren al bezorgd. Morgen weer vroeg opstaan voor de reis, over de wolkenpas en marmerenbergen naar Hue.

• 11 September 2011 - 19:54

Tiny:

zo vrij was die middag dus toch niet.. als ik dat zo lees. maar wel ontspannend met die massage en zo gr tiny

• 11 September 2011 - 20:07

Marlies :

wat is er veel te zien lijkt me heel indrukwekkend ik hoop dat je weel plezier van je pak krijgt daar zijn ze ook geen grote cups gewend maar het was wel vlug klaar de foto s zijn zoals je soms op de tv ziet geniet er verder van en doe de groeten aan je ouders xxx marlies

• 12 September 2011 - 15:59

Isabelle (reisgenoot:

Gisteravond inderdaad kookklas. Hartstikke leuk!

Anke schrijft dat ze lekker heeft gegeten. Helaas denkt de rest van het gezelschap daar iets anders over.
    Onze eigen brouwsels en baksels bleken het minst lekkere diner tot nu toe te vormen.
    Anke had namlelijk voor zichzelf een afwijkend menu geregeld en liet het aan ons over om, onder andere haar persoonlijke, kookkunsten te verorberen. Fijne collegiale reisgenoot!

Ps. Het blauwe busines pak stond haar goed. "Ready for the boardroom" zou ik zeggen!

Hartelijke groet uit een nog net niet overstroomd Hue.
    Isabelle

• 13 September 2011 - 12:25

Marjan Koopman:

leuk verslag. we krijgen zo een beetje een idee van vietnam. Wij gaan over 6 weken en willen ook oa naar Hoi An . Ziin jullie vanaf Hanoi gevlogen? of alles per bus en trein.
    Hoe is het met de denguemug? Last van gehad? Nog veel plezier verder.

hartelijke groet marjan

• 16 September 2011 - 09:47

Anke Schrijer:

Hoi Marjan,

Wij maken de reis van zuid naar noord. We zijn vanaf Ho Chi Minh gevlogen naar Da Nang (1 uur en 10 min) daar stond een bus op ons te wachten en dat duurt dan nog ong. drie kwartier. Vliegen heeft hier zeker de voorkeur. De bussen mogen vaak maar 40 km/u en de trein duurt ook een hele dag (of nacht).

Van de muggen niet zoveel last. Af en toe een muggenbultje, maar verder alles prima.

Groet,
    Anke