Dag 9 - Kiruna, Kiruna en Abisko - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Dag 9 - Kiruna, Kiruna en Abisko - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Dag 9 - Kiruna, Kiruna en Abisko

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 Augustus 2019 | Zweden, Abisko

Dag 9 - Kiruna, Kiruna en Abisko

Gisteren was het tijd om een bezoekje te brengen aan een Sami-kamp. Samen met de gids en nog een andere dame vetrokken we ruim op tijd richting het kamp, wat in een andere plaats lag: Jukkasjärvi. Hier ligt ook het ijshotel (in de winter). Helaas viel het kamp tegen, het was niet meer dan een klein museum en in Jokkmokk was de collectie vele malen groter en beter gespecificeerd. De gids probeerde er wel nog iets van te maken, maar ja. Wat wel erg leuk was, waren de rendieren in het kamp en hetzelfde als op de kinderboerderij kon je voer kopen en de rendieren voeren. Wat een schatjes zijn dat! Ik heb wel geleerd dat Rudolph, of stiekem travestiet is of wel een heel mannelijke naam heeft voor een vrouwtje. Alleen de vrouwtjes hebben namelijk een gewei in de winter.

Na Rudolph, Dancer en hoe ze nog meer allemaal heten, zijn we nog even naar de kerk van Jukkasjärvi geweest. Een klein schattig kerkje, typerend voor de regio. Als 2e onderdeel van de tour gingen we nog lunchen en koffie drinken. De gids woont aan de rivier en daar hebben we heerlijk gezeten, kampvuurtje erbij waarop zowel de koffie als de lunch is klaargemaakt. Ik kan me wel voorstellen dat mensen daar in de zomer een vakantiehuisje willen. Kan me wat minder voorstellen om daar het hele jaar te wonen, maar dat komt misschien ook omdat ik me gewoon geen voorstelling kan maken van hoe het daar in de winter moet zijn.

Na de tour was het langzaam tijd om richting het station te gaan. Een van de plaatsen / gebouwen wat al verschuift is, is het station. Daarom moet je met een bus naar een tijdelijk station gaan. Aangekomen op dit tijdelijke station (bus rijdt direct weg), kwamen we erachter dat de trein meer dan 3 uur vertraging had. Helaas is er op het tijdelijke station niets, behalve een klein wachthuisje. Geen koffie, eten of een bus om terug naar het dorp te gaan. Uiteindelijk hebben we meer dan 4 uur moeten wachten op onze trein... Wel was de conducteur van de trein naar Stockholm zo lief om ons koffie en een broodje te geven.

Na 4 uur zaten we dan eindelijk in de trein, onderweg naar Abisko en wat is het mooi. Elke keer als je denkt mooier kan het uitzicht niet worden, wordt het weer overtroffen. Door de vele vertraging zou ik eigenlijk maar een paar uur in Abisko hebben. Aangezien dit de wandelplaats van Lapland is, heb ik mijn trein van vandaag omgeboekt naar de late trein in de middag, waardoor ik dadelijk toch kan gaan wandelen en genieten van het uitzicht.