Dag 3 & 4 - Inlandsbanan & Ostersund - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Dag 3 & 4 - Inlandsbanan & Ostersund - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Dag 3 & 4 - Inlandsbanan & Ostersund

Blijf op de hoogte en volg Anke

01 Augustus 2019 | Zweden, Östersund

Dag 3 - Inlandsbanan deel 1

Na de trein naar Borlange moest ik nog verder naar Mora met een “normale” trein. Aangekomen in Mora, had ik anderhalf uur voor de Inlandsbanan kwam. De Inlandsbanan is een kleine trein met maar 1 coupe. Hij rijdt over een enkel spoor wat normaal alleen gebruikt wordt voor goederentreinen. Onderweg heb je prachtige uitzichten van het binnenland van Zweden: eindeloze bossen, velden en meren. Indrukwekkend. De machinist fungeert ook als gids en vertelt regelmatig over wat er te zien is en over de lokale mythes die daarmee samenhangen. Alleen gaat de vertaling niet altijd soepeltjes, zo weet ik nu alles over de mythe van de “nude-man who lures women into the water”....

In Åsarna hadden we een diner stop. De conducteur (die ook als gids en vraagbaak fungeert) had netjes onze bestelling opgenomen en binnen 10 minuten hadden we allemaal ons eten. Een driekwartier later waren we weer op weg naar Ostersund, het eindpunt voor deze dag.

Aangekomen in Ostersund heb ik een tijdje naar mijn hotel gezocht. Uiteindelijk gevonden, blijkt dat ik een code had moeten ontvangen per sms om de deuren te kunnen openen. Maar helaas, er was een Nederlands nummer ingevoerd door de reisorganisatie (ik neem aan het nummer van de organisatie zelf) en ik had dus geen code. Uiteindelijk heeft de restaurant eigenaar (waar het hotel boven ligt), de hotel “manager” aan de telefoon gekregen en 10 minuten later kwam hij me ophalen en heb ik alsnog mijn codes gekregen. Ik moet zeggen, ik was even zenuwachtig in wat voor krot ik terecht was gekomen, maar die gedachten waren totaal verkeerd: het is een heerlijk bed, prachtige badkamer en alles netjes verzorgd en compleet.

Tot slot van de dag nog even door Ostersund gelopen, aangezien daar het jaarlijkse festival plaatsvinden (geen idee van de naam). Het is vergelijkbaar met een grote kermis, met veel muziek, eten en drinken, plus de gebruikelijke attracties. Erg gezellig.

Dag 4 - Ostersund

Vandaag geen treinen, maar een dagje Ostersund. Aangezien mijn tas kapot is gegaan, als eerste een jacht op een nieuwe tas. Nadat dat gelukt was, lopen naar het volgende eiland waar ik een scooter gehuurd had. Een elektrische scooter wel te verstaan en na de instructies, een eight-bal op mijn hoofd (ja een zwarte ronde helm met een acht erop), full speed er vandoor. Let op: met de volle 15 km/u wel te verstaan....
Gelukkig was er nog wel een 2e stand waarmee ik zo’n 25 km/u kon. Wat voldoende was om op de heuvels alle fietsers weer in te halen.

Mijn doel was de Moose Garden zo’n 18 km verder op weer een ander eiland. Na bijna een uur langs het water te hebben getourd, was ik op mijn bestemming. Na een kort verhaal over de geschiedenis van Moose Garden en wat ze daar doen, zijn we als eerste naar een kalfje gegaan. John, 2 maanden oud was erg schattig. Helaas zal hij moeten verhuizen zodra hij wat ouder is. Ze hebben al 2 mannetjes en een derde zou teveel zijn. Ook zijn moeder moet verhuizen aangezien een van de andere mannetjes haar broer is en om insect te voorkomen moet ze verhuizen. Na het kalfje zijn we naar de volwassen elanden gegaan. Ze zijn allemaal tam en na wat veiligheidsvoorschriften (zoals als ze op je afkomen, zet een stap opzij want ze lopen gewoon door), mochten we bij hun lopen. Erg leuk om eens mee te maken.

Nu terug in het hotel, dadelijk wat eten en morgen is het weer vroeg voor deel 2 van de Inlandsbanan.

  • 01 Augustus 2019 - 15:50

    Böhm Henny:

    Wel een heel aparte reis Anke van alles wat

  • 01 Augustus 2019 - 16:13

    Frans Schrijer:

    Hoi, leuke belevenissen. De code doet me denken aan dat pension in Spittal an der Drau.
    Veel plezier en ik zal de verhalen blijven volgen.
    Groetjes Pap

  • 01 Augustus 2019 - 16:22

    Mam:

    Waar zo'n scootertje je al niet brengt. Zijn wel erge leuke dieren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 66461

Voorgaande reizen:

07 September 2022 - 27 September 2022

Rondreis Uganda

29 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Treinrondreis Zweden

23 September 2017 - 11 Oktober 2017

Colombia

17 Augustus 2016 - 06 September 2016

Rondreis Zuid-Afrika

21 Januari 2015 - 05 Februari 2015

Cuba

03 September 2011 - 19 September 2011

Highlights of Vietnam

29 Augustus 2010 - 09 September 2010

Italia tour

11 Oktober 2009 - 25 Oktober 2009

Iceland Airwaves

Landen bezocht: