Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Reykjavik

Door: ikke

12 Oktober 2009 | IJsland, Reykjavik

Na een wat, laten we het bijzondere start, begin ik ondertussen te wenenn hier. Gisteravond hebben we nog een soort bijeenkomst gehad. Toen hebben we ook een voorstelrondje gehad. Ik zal ook even een voorstelrondje maken:

Allereerst onze begeleiders: Jessie, hij is een Amerikaan die net klaar is met studeren en nog niet weet wat hij wil. Hij zit hier dan ook een paar maanden. Dan hebben we Julie van Israel. Ze zou eigenlijk al 2 maanden geleden naar huis gaan, maar heeft geen zin. En dan hebben we ook nog Matheus (geen idee hoe je dat schrijft), die is van Slovenie. Aardige gozer, maar ik heb het gevoel alsof hij 24 uur per dag stoned is. Er loopt hier nog een jongen van Israel rond, maar die is pas vandaag gekomen en ik heb werkelijk geen idee hoe hij heet. Tot slot nog Anna, een meisje uit Finland. (We hadden ook nog Iris maar die is een week naar Boedapast voor WF).

Uiteraard zijn er ook nog deelnemers. Ik ga ze niet allemaal benoemen en beschrijven. Dat zijn er gewoon teveel (29). Het is een behoorlijk gemengd gezelschap. Het is wel grappig dat als je eenmaal een dag verder bent, je sommige mensen toch anders gaat zien. Alex bijvoorbeeld. Gisteren vond ik dat een van de meest gare figuren hier. Vandaag blijkt dat hij eigenlijk heel normaal en aardig is (hij was gisteren pas om 9.00u terug gekomen van het stappen en dus gewoon moe).

Maar genoeg over de deelnemers. De nacht...eigenlijk viel het wel mee. Ik heb tot 7.00u kunnen slapen, daarna niet meer. Maar is toch beter dan niets. Ik ga ervanuit dat ik na een paar dagen moe genoeg ben om heerlijk te kunnen slapen. Mijn matras ligt in ieder geval leker. O ja, pap: deze accomodatie is slechter dan in Belgie!!! Ik heb een doel erbij gekregen: vermijd de badkamer. Die is gewoon echt smerig, maar dan ook echt echt echt echt smerig. Hij stink, is vies en gewoon geen woorden voor.

Vandaag ben ik samen met Myriam (een Belgische) Reykjavik gaan verkennen. Ik vind het best een mooie stad. Voor een hoofdstad wel klein, maar wel mooi. Mooie bouwstijl (denk aan Port Zeelande, pak die huisjes op en zet ze in een heuvelachtig gebied). Ik vind het wel erg rustig, op de weg, in de winkels, in de restaurants. Het is nergens druk. Al is dat misschien wel logisch. In de hele stad wonen 300.000 mensen. Het mooiste was denk ik Perlan. Dat is een groot gebouw op een heuvel. Je hebt daar een prachtig uitzicht over de stad. Ik zal morgen opzoek gaan naar iemand met een laptop, zodat ik een aantal foto´s kan uploaden. Verder was in dat gebouw een museum over de saga-geschiedenis van IJsland. Dit was wel een mooi museum. Integenstelling tot het Reykjavik Art Museum. Dat was in één woord een aanfluiting. De toegang was hier gratis, maar goed ook anders was ik mijn geld gaan terug halen. Er was ongeveer 2 en een halve zaal. Hiervan was één zaal gevuld met: men neme 25 verschillende kleuren papier (let op, elk papiertje mag maar één kleur zijn) en lijst dat papier in. Dan hangen men de lijstjes in volgorde van de kleuren van de regenboog. En klaar...een kind kan de was doen.

Tot slot zijn we vanavond naar één van de zwembaden geweest. Dat is echt gewoon heerlijk. Al was het water van 44 graden een beetje overdreven, maar met deze buiten temperaturen was 40 graden behoorlijk aangenaam. En het allerlekkerste hieraan was: de douche! Heerlijk, douchen, haren wassen en dat alles in een schone ruimte waar niet om de vijf min. mensen op de deur staan te kloppen omdat ze naar het toilet moeten. We hebben gratis toegang tot de zwembaden, dus geloof me hier zal ik nog veel tijd doorbrengen.

Morgen gaan we naar de Golden Cirle. Ben benieuwd, dat moet erg mooi zijn!

Groetjes,

PS ik lees deze verslagen niet na op spelling, dus vergeef me mijn spellingsfouten.

• 13 Oktober 2009 - 06:41

Paul BCIJ:

Zo zie je maar, het wordt steeds leuker. Straks heb je nog vrienden :-) Vergeet je de Hallgrimskirkja niet? Is ook heel apart. Have fun!
    Paul

• 13 Oktober 2009 - 15:49

Henny:

Hoi Anke,klinkt al veel beter nog een paar leuke dingen en je blijft er nog wonen ook , gaan we bij jou een toernooitje spelen i.p.v Brugge