Wijngaard en waterval - Reisverslag uit Passignano sul Trasimeno, Italië van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Wijngaard en waterval - Reisverslag uit Passignano sul Trasimeno, Italië van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Wijngaard en waterval

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Anke

04 September 2010 | Italië, Passignano sul Trasimeno

Gisteren heeft de dame van het hotel een rondleiding op een wijngaard voor ons geboekt. We moesten daar om 11.00 uur zijn en omdat we gisteren al waren gaan kijken waar het was, konden we er vandaag ruim op tijd zijn. Helaas had niet iedereen dat plan gehad en we moesten nog een kwartiertje wachten op een Amerikaans gezin. De andere twee mensen was een Amerikaans-Canadees koppel. Allemaal erg aardig. Dus iets later dan gepland begon onze rondleiding over de wijngaard van Avignonesi.

Onze gids heeft ons alles verteld over de geschiedenis van de wijngaard. Daarna zijn we de wijnkelders gaan bezoeken en hebben we uitleg gekregen over de wijnen die ze maken. Wij hadden een combi tocht: wijngaard bezoek en spooktocht. In één van de kelders was namelijk geen licht (was stuk). Ik moet zeggen, het heeft wel wat een rondleiding door een kelder met alleen het lichtje van de mobiele telefoon!

De oudste wijn van deze wijngaard is Vin Santo di Montepulciano. Deze wijn moet minimaal 10 jaar in de vaten rijpen voor hij gebruikt kan worden. Er worden ook niet veel flessen van gemaakt, sterker nog de flessen zijn maar 0,375l ipv 0,750l. Ook de manier waarop hij gemaakt is, is duurzaam. Helaas hebben we hem niet mogen proeven. En kopen was ook geen optie (of wil iemand sponsoren, dan rijden we terug?). Een flesje wit kost € 180 en een flesje rood € 210, dus ...

We hebben wel een stuk of vijf andere wijnen geproefd. Daarna heb ik maar een fles gekocht voor het Kerst diner (het wordt biefstuk dit jaar).

Uiteindelijk waren we om twee uur pas klaar en hebben we onze weg vervolgd naar Cascata Delle Marmore, een gigantische waterval bij Terni. Het is een schitterende omgeving hier, met mooie dorpjes op de groene berghellingen.

Aangekomen wij de waterval, zijn we één van de paden gaan volgen, die naar een hoger niveau van de waterval leidt. Erg leuke route langs de waterval. Overigens zeggen ze dat dit de grootste waterval van Europa is, maar dat durf ik in twijfel te trekken aangezien ik Gulfoss ook gezien heb. Een ander feitje over deze waterval is dat de waterval geen natuurverschijnsel is, maar een kunstmatig aangelegde waterval, die ook gebruikt wordt door de industrie van de omgeving Terni. Daarom is de waterval ook alleen op bepaalde tijden te bezoeken, tijdens de andere tijden is er maar een dun straaltje water te zien. Al kan ik me hier nog maar weinig bij voorstellen.

Het was een mooie en boeiende dag. Morgen naar Assisi en nog een middagje strand.

Ik wil nog even wat dingen over ons hotel melden: (i) ze hebben hier over heerlijke huiswijn. De witte wijn is licht sprankelend en komt uit het noorden van Italie. Helaas kun je deze wijn niet in flessen kopen, omdat hij met druk getapt wordt, (ii) aan het hotel vast ligt een restaurant, hier hebben ze elke dag een dagmenu voor 16 euro. Vandaag hebben we bijvoorbeeld pasta met groenten, lamskoteletten en limoncello cake gegeten....ik bedoel maar, gewoon heerlijk en spot goedkoop.

Groetjes

• 04 September 2010 - 20:32

Marlies:

dat is jammer van de wijn maar in het hotel is die ook lekker hou het daar maar bij nog fijne dagen gewenst gr marlies

• 04 September 2010 - 22:57

Tiny:

het gaat goed nu je koffie heb gehad. julie hebben al heel wat gezien.geniet er nog maar van het is zo voorbij.bedankt voor de kaart.gr tiny

• 04 September 2010 - 23:35

LIJM:

Hoi meiden ,volgens mij gaan jullie steeds meer genieten, en dat wijntje is maar 36 euro per glas je bent op vakantie wat maakt het uit , en ik dacht dat we gingen gourmetten dit jaar met de kerst, nog veel plezier verder. groetjes LIJM

• 04 September 2010 - 23:38

LIJM :

P.S WAAR BLIJFT MIJN KAART !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 05 September 2010 - 05:31

Maaike:

Lekker biefstuk, maar ik ben zwanger!! En doorbakken is toch niet echt de bedoeling he....
    Strand ze vandaag.

Groetjes

• 05 September 2010 - 07:41

Anneke En Jan:

zo te horen was de wijngaard een goed begin van de dag we kunnen jullie helaas niet sponseren met die geweldige dure wijn maar ach er zijn ook nog andere goede wijnen de waterval klinkt trouwens ook goed veel plezier in assisi groetjes

• 05 September 2010 - 08:56

Hiep,hiep:

Mooi verhaal en foto's maar .....euhhh hoe zit het nu met het nachtleven?

• 05 September 2010 - 16:05

Wij:

Lijm: die is nog onderweg
    Maaike: als je zwanger bent mag je de wijn ook niet, dus...