Dag 11 & 12 Narvik, Kiruna en Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Dag 11 & 12 Narvik, Kiruna en Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Dag 11 & 12 Narvik, Kiruna en Kopenhagen

Blijf op de hoogte en volg Anke

09 Augustus 2019 | Denemarken, Kopenhagen

Dag 11 - Narvik en terug naar Kiruna

Na het ontbijt snel even de exacte tijd van de trein checken, om vervolgens te zien dat de hele trein terug naar Stockholm is geschrapt. Er was een trein ontspoort gedurende de nacht en het zou dagen duren voor ze het stuk rails weer gemaakt hebben. Er zou gezocht worden naar een alternatieve manier om in Boden te komen (waar vandaan wel weer treinen zouden rijden). Het alternatief bleek een minimaal 7 uur durende busreis naar Boden te zijn, waar de trein zou wachten. In een 7 uur durende busreis had ik geen zin, maar nog belangrijker in Stockholm had ik niet veel speling om mijn aansluiting naar Kopenhagen te halen. Na een beetje googelen, heb ik uiteindelijk een vlucht vanaf Kiruna naar Kopenhagen gevonden voor een redelijke prijs en het besluit was genomen: ipv 7 uur (wat achteraf 8 uur bleek te zijn), vervolgens in een nachttrein naar Stockholm en aansluitend een volle dag naar Kopenhagen te rijden (en het is ondertussen bevestigd dat ik de aansluiting gemist zou hebben), heb ik de bus naar Kiruna genomen, daar een nacht gebleven en vervolgens naar Kopenhagen gevolgen.

De bus vertrok pas om half vier ‘s middags, dus ik had nog alle tijd om van de omgeving van Narvik te verkennen. In februari van dit jaar is een nieuwe kabelbaan geopend en vanaf de top van de berg zou je een prachtig uitzicht hebben. Nou moet je weten, heel Narvik ligt op een berg en de beenspieren zijn al flink getraind van alleen al naar het hotel lopen en vervolgens weer naar beneden om te eten en niet te vergeten weer terug omhoog naar hotel. Volgens Google-maps, was het hoogte verschil van het hotel tot het begin van de kabelbaan zo’n 170 meter. Maar volgens de dame van het hotel was het allemaal redelijk vlak en viel het allemaal wel mee en er zou ook geen bus naartoe rijden. Dus..... het viel niet mee, pffff flinke klim, maar het uitzicht maakt het weer goed. Al moet ik zeggen was ik wel even pissig toen ik op ongeveer 3/4 van de klim bijna omver gereden werd door een bus.

Boven op de berg was het uitzicht echt adembenemend. Ik had daar wel uren kunnen zitten. Maar helaas had ik die tijd niet, dus na de lunch was het tijd om weer naar beneden te gaan. Na de chaos bij het station te hebben overleefd zat ik eindelijk in de goede bus en heb ik 2 uur kunnen genieten van de uitzichten.

Dag 12 - Kopenhagen

Na een uurtje langer slapen (ik raak nog gewend aan het vroege ochtend licht), naar het vliegveld. Volgens mij is Kiruna het kleinste vliegveld waar ik tot nu toe geweest ben: 1 gate. Na twee korte vluchten ben ik ruim op tijd in Kopenhagen aangekomen. Na snel in te checken in het hotel, ben ik de highlights van de stad gaan verkennen. Ik moet bekennen, dat ik na een tijdje er wel klaar mee was. Mijn blaren beginnen toch wel erg groot te worden en ook willen mijn benen na de vele kilometers niet meer helemaal meewerken. Wel jammer, want mijn indruk van de stad is erg positief. Het is een heerlijke stad om langs het water te slenteren, overal terrasjes en prachtige gebouwen. Uiteraard ook even naar de zeemeermin geweest. Daarna toch maar met de metro terug richting het hotel en naar de wijk waar alle restaurantjes liggen, het meatpacking district van Kopenhagen. Erg gezellig en lekker eten.

Nu terug in het hotel, nog even relaxen en terug denken aan het super vakantie! Morgen weer terug naar Nederland.

  • 09 Augustus 2019 - 17:52

    Mam:

    Aan alle mooie dingen komt een eind. Als je maar genoten hebt is het goed. Nog een dagje trein en dan ben je weer thuis. Goede reis en tot morgen.

  • 09 Augustus 2019 - 17:56

    Marlies :

    Je hebt toch ook altijd pech nu weer met de trein maar alles gelukkig goed gekomen geniet nog van vanavond, een goedereis terug was zeker de moeite waard groetjes Marlies

  • 09 Augustus 2019 - 18:29

    Tiny:

    Goed opgelost met het vliegtuig.
    Goede terug reis.
    Gr tiny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1431
Totaal aantal bezoekers 66243

Voorgaande reizen:

07 September 2022 - 27 September 2022

Rondreis Uganda

29 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Treinrondreis Zweden

23 September 2017 - 11 Oktober 2017

Colombia

17 Augustus 2016 - 06 September 2016

Rondreis Zuid-Afrika

21 Januari 2015 - 05 Februari 2015

Cuba

03 September 2011 - 19 September 2011

Highlights of Vietnam

29 Augustus 2010 - 09 September 2010

Italia tour

11 Oktober 2009 - 25 Oktober 2009

Iceland Airwaves

Landen bezocht: