Dag 6 - Inlandsbanan deel 3 - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Dag 6 - Inlandsbanan deel 3 - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Inlandsbanan deel 3

Blijf op de hoogte en volg Anke

04 Augustus 2019 | Zweden, Jokkmokk

Dag 6 -Inlandsbanan deel 3

Na een ontspannen morgen in Vilhelmina was het tijd om weer in de trein te stappen met als bestemming Jokkmokk. Na 10 minuten in de trein was het echter eerst tijd om te lunchen. Een houten hut in het bos, maar met heerlijke verse sandwiches. Onze gids in de trein was echt super, ze bleef rondlopen en vertellen. Ze had tijdens de lunchpauze eland- en rendier vlees en cloudberry jam gekocht, waarmee ze rond ging om ons te laten proeven.

De eerst volgende stop met de trein was in Vindelalven waar een prachtige rivier lag om daar een kijkje te nemen. Onderweg is de trein nog gestopt bij het kleinste stationshuisje van Zweden: Buddnakk. Erg schattig. Bij Moskosel hadden een diner stop, waar de meeste het lokale gerecht “Palt” geprobeerd hebben. Het was wel lekker, maar ik moet zeggen na 1 meelbal gevuld met vlees ben je er wel klaar mee. Vrij snel na het avond eten kwamen we bij Pite Alv aan. Dit is een brug met maar een baan waar zowel de trein als de auto’s overheen moeten. Onze gids leek het wel leuk als wij over de brug zouden wandelen en zo gezegd zo gedaan. Terwijl wij braaf achter de slagboom stonden te wachten tot de trein naar de overkant was, stopte er een auto met caravan achter ons (ja, een Nederlands kenteken). De mevrouw in de auto was alles behalve blij met ons, terwijl we al braaf achter de vangrail stonden om haar eerst te laten passeren. Ik vermoed dat ze in haar dagelijkse leven op de vismarkt staat.... Maar goed, karma is een bitch: de slagbomen waren stuk en konden niet meer omhoog, wij lopen en we hebben geen idee hoe lang zij daar nog gestaan heeft.... (ja, de machinist heeft om hulp gebeld). Onderweg hebben we veel rendieren gezien (en bijna geraakt), het zijn echt prachtige dieren.

Bij Kabdalis staat een momument voor de Inlandsbanan en daar zijn we ook nog snel even gestopt. En toen was het eindelijk zover: de poolcirkel. Uiteraard zijn we allemaal uitstapt om foto’s te maken en hebben we ons certificaat gekregen dat we daadwerkelijk op de poolcirkel zijn geweest.

Na de poolcirkel was het nog maar een minuut of 5 in de trein naar Jokkmokk, de eindbestemming voor dag 6. Het mooie aan een trein die maar 1x per dag gaat is dat je altijd weet wanneer je weer moet vertrekken. We zijn om 20.00 aangekomen, dus vanavond vertrekken we ook weer om 20.00.

Vanmorgen als eerste een hike gemaakt naar het volgende meer hier in de buurt. Aangezien hier veel moerassen zijn, hebben ze overal houten planken neergelegd waar je over moet lopen. Op sommige plekken zijn het nieuwe planken en gaat het lopen prima, op andere plekken heb je nog een halve plank over, wat het lopen ietswat moeilijker maakt. Al met al een mooie tocht, maar ook wel zwaar door de halve planken en werkelijk geen 100 meter gelijk. Vanmiddag nog naar het Ajtte museum geweest en naar de Alpine Gardens. De tuinen vielen iets tegen, maar dat komt misschien omdat er 5 druppels regen vielen op dat moment en ik na 10 soorten mos er wel klaar mee ben. Ze hadden het wel leuk gemaakt en ik geloof als je een planten liefhebber bent, dat je er lang kan rondlopen. Het museum was wel erg interessant. Alles over Laponia, de geschiedenis van de Sami en een tentoonstelling over het rendier. Ik heb er dan ook de halve middag doorgebracht.

Zo meteen terug naar het hotel om me om te kleden, te eten en daarna weer naar de trein. We hebben vandaag wel de luxe dat we zelf niet met onze koffers hoeven te slepen, service van het hotel: ze worden naar de trein gebracht.

• 04 Augustus 2019 - 14:40

Böhm Henny:

Wel een heel aparte vakantie , veel afwisseling.

• 04 Augustus 2019 - 14:58

Angelique:

hoi. alles over laponia; zijn dat die hele mooie zilveren sieraden of toch iets anders??
    fijn dat je het zo mooi vind daar! geniet ervan!!
    groetjes angel