Dag 1 - dagje treinen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Dag 1 - dagje treinen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Dag 1 - dagje treinen

Blijf op de hoogte en volg Anke

30 Juli 2019 | Zweden, Stockholm

Dag 1 Sittard - Stockholm

Vanmorgen om 8.08 begon mijn treinreis richting Zweden. Een lange dag treinen met als einddoel vandaag Malmö en dan via de nachttrein naar Stockholm. Het begon al goed: zonnebril vergeten in de auto, dus nog even langs Tiny (voor acht uur ‘s ochtends...). Daarna ging het soepel tot aan Venlo, daar reden we weg en ik had me prima geïnstalleerd en zou in een nieuw boek gaan beginnen. Jill Mansell, al gekocht toen ik naar Italië ging, maar bewaard voor deze reis. Helaas, dat is anders gelopen: e-reader ligt nog in Stein. Oeps, een van de meest essentiële bagagestukken voor een treinreis. Ach ja, dan maar lezen in een echt boek (ja, ik had er een als reserve meegenomen) en via Storytel.

Op een kleine vertraging na, verloopt alles nog soepel. Al moet ik zeggen heb ik net de meest chaotische boarding in een trein ever meegemaakt. In de trein naar Zweden: als je wilt zitten, moet je reserveren. Gelukkig heb ik een treinkaartje met een stoelreservering. Echter, de 1e en 2e klas coupe zijn omgewisseld ten opzichte van de borden. Dus zat bijna niemand op de juiste plaats, daarnaast stonden alle gangen compleet vol met backpackers die niet gereserveerd hebben. Kortom: chaos ten top. Maar ik zit, in de juiste klasse op de juiste plaats, pfff.

Diezelfde trein was ook de meest bijzondere trein: hij rijdt namelijk de boot op, om de oversteek Duitsland - Denemarken te maken. Dan sta je opeens met je trein tussen de vrachtwagens in. De oversteek duurt zo’n 45 minuten en op de boot is eten en drinken genoeg. Na de oversteek moesten we in bussen aangezien in Denemarken aan het spoor gewerkt wordt. 160 km naar Kopenhagen met de bus. Ik moet zeggen dat ging verrassend soepel. Al heb ik wel even gelachen, de mensen waren zich aan het verdringen voor de eerste en tweede bus. Niet normaal, schreeuwen, ruzie. Zegt de chauffeur heel droog: er komen nog 2 bussen. Ik, samen met nog een Nederlands gezin zijn direct achter de 2e bus gaan staan en ja hoor, binnen een paar minuten kwam de volgende: geen geduw, geschreeuw en plaats genoeg.

Vanaf Kopenhagen een korte treinrit naar Malmö en toen overstappen op de nachttrein naar Stockholm. De conducteur had mijn kaartje al gecontroleerd voor we vertrokken, dus zodra de trein begon te rijden: douchen en slapen. Ik kan wel wennen aan dat ritme van de trein, ik sliep namelijk binnen een kwartier.

Vanochtend om 5.15 ging de wekker, we kwamen namelijk om 5.40 aan op Flemingberg, een buitenwijk van Stockholm (werkzaamheden aan het spoor). Na wat omwegen nu aangekomen in mijn hotel voor vannacht. Ik had geluk: mijn kamer is al klaar en het ontbijt stond ook al klaar. Dadelijk de stad gaan verkennen: regenjas bij de hand (yep, 1 dag deze week gaat het regenen in Stockholm....).

  • 30 Juli 2019 - 04:34

    Mam:

    Dag 1 overleefd. Geniet verder maar met volle teugen. Groetjes mam

  • 30 Juli 2019 - 05:10

    Sanne:

    Hahaha, wat hindernissen hier en daar, maar dat mag de pret niet drukken. Enjoy!

  • 30 Juli 2019 - 05:16

    Marlies :

    Veel plezier voor de verdere reis ik hoop dat het soepeler verloopt

  • 30 Juli 2019 - 07:14

    Maaike:

    Fijne vakantie!! En je e-reader die leen ik ff

  • 30 Juli 2019 - 07:21

    Henny :

    Hoi Ank, heel wat anders zo’n treinreis,
    Wel lekker met de trein alleen maar kijken en genieten.
    Groetjes Henny

  • 31 Juli 2019 - 10:18

    Floor:

    Hallo tante Anke ik wens je nog een fijne
    Vakantie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 66504

Voorgaande reizen:

07 September 2022 - 27 September 2022

Rondreis Uganda

29 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Treinrondreis Zweden

23 September 2017 - 11 Oktober 2017

Colombia

17 Augustus 2016 - 06 September 2016

Rondreis Zuid-Afrika

21 Januari 2015 - 05 Februari 2015

Cuba

03 September 2011 - 19 September 2011

Highlights of Vietnam

29 Augustus 2010 - 09 September 2010

Italia tour

11 Oktober 2009 - 25 Oktober 2009

Iceland Airwaves

Landen bezocht: