Koffieregio - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Koffieregio - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Koffieregio

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

04 Oktober 2017 | Colombia, Armenia

Na een prima diner op de Haciënda zelf, zijn we nog gaan biljarten en hebben we kennis gemaakt met het spelletje "Frog". Dat laatste is vrij simpel van principe: gooi een ring door de bek van de kikker. Als je dat lukt, krijg je 5.000 punten. Als dat niet lukt, maar je gooit wel in 1 van de andere gaten, krijg je punten variërend van 100 tot 3.000 punten. Schijnbaar heb ik een soort van aanleg voor dit spelletje (lees: kikker geraakt en ruimschoots gewonnen). Ach ja, je hoeft maar ergens goed in te zijn.

De volgende morgen was het tijd voor onze rondleiding op de koffieboerderij. In gedachten de rondleidingen op de wijnboerderij, pottenbakkerij, enz, dacht ik dat we gewoon een rondje zouden lopen. Maar nee hoor, we begonnen met ruiken en proeven van koffie. Daarna was het tijd voor een korte film over het vervolg van onze rondleiding. Misschien een leuk detail: Combia gaat een nieuwe film maken en raad eens welke groep is uitgekozen voor deze film.... juist ja, wij. Voordat we konden beginnen met de echte rondleiding moesten eerst nog de mandjes maken voor het plukken. We kregen ook allemaal een houten plankje met vier gaten erin.

De rondleiding zelf was erg interessant, veel verteld over het verbouwen van koffie, welke elementen nodig zijn (aarde, schaduw, enz.), proeven en plukken. Voor elk element kregen we een soort van stokje, wat weer in ons houten plankje paste. Als afsluiter een heerlijk kopje koffie en ja, je leest het goed: het beschilderen van een kopje. En om het helemaal compleet te maken: het kopje past weer precies op het houten plankje met de vier elementen.

In de middag zijn een paar mensen naar de botanische tuin geweest, maar de meeste mensen van de groep zijn in het hotel gebleven. Massage, zwembad, jacuzzi erbij, oftewel: erg relax.

Vanmorgen met onze nieuwe bus en buschauffeur, Julien op weg naar Solento. In Solento zijn we overgestapt op de zogenaamde Willy Jeeps. Erg leuk. Met de Willy Jeeps zijn we naar de Valle de Cocoa gereden. Dit is een gebied met de wax palmtrees. Erg hoog en groot! Hier hebben ze een hike gemaakt (ik heb gepast deze ronde). Een paar minuten nadat de groep terug was, begon het te hozen, wat op zichzelf geen probleem was, aangezien het lunchtijd was. Maar André had nog een verrassing: palmbomen planten.... Er zouden drie palmbomen gepland worden: een voor Nederland, gepland door een Nederlander woonachtig in Nederland, een voor Colombia, gepland door een Colombiaan woonachtig in Nederland en een voor Luxemburg, gepland door een Nederlander woonachtig in Luxemburg.

Nu weer terug in het hotel en tijd voor de laatste avond in de koffieregio. Morgen op naar Medellin...

• 04 Oktober 2017 - 12:00

Marlies :

Een heel interessante reis groetjes