Hanoi en Tam Coc - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu Hanoi en Tam Coc - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anke Schrijer - WaarBenJij.nu

Hanoi en Tam Coc

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Anke

17 September 2011 | Vietnam, Hanoi

16 & 17 september 2011
Gisteren hebben we een rondrit gemaakt door Hanoi. We zijn begonnen bij de mausoleum van Ho Chi Minh. Helaas kun je daar in de maanden september en oktober niet naar binnen, dus hebben alleen de buitenkant kunnen bekijken. Het is een lelijk, groot gebouw, maar dat mag je hier absoluut niet hardop uitspreken. Daarna zijn we naar het paleis en de huizen van Ho Chi Minh gegaan. Hier zie je pas echt hoe de Vietnamezen Ho Chi Minh vereren. De huizen zijn goed onderhouden, de auto’s staan mooi achter glas, enz enz. Na een kop koffie zijn we naar het fine art museum gegaan. Dit een groot museum met mooie en minder mooie kunst. Vervolgens zijn we naar de Tempel van Literatuur geweest. Dit is wel een mooie tempel om een rondje te lopen. Na de lunch hebben we nog een cyclotour gemaakt. Deze was minder dan de vorige, maar ook wel weer lachen.

Dat was een beetje Hanoi in een notendop. Persoonlijk is het niet mijn stad, maar goed er zullen vast wel mensen zijn die het wel prachtig vinden en meer verhalen over de stad kunnen vertellen. Na een vrije middag zijn we naar het poppentheater gegaan. Het waterpoppentheater om precies te zijn. Dit is uniek in de wereld en alleen in Vietnam te zien. We begrijpen nu wel waarom het uniek is en niet is doorgebroken naar Europa. Het is van de ene kant wel grappig en knap gemaakt en je moet het zeker een keer gezien hebben, maar een keer is wel genoeg!

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken naar Tam Coc. Tam Coc betekent letterlijk drie grotten. Je gaat met een bootje de rivier op en dan gaan je door de drie grotten en kun je genieten van het karstlandschap (de Droge Ha Long). Erg mooi om te zien. Ook de manier van roeien was grappig om te zien: met de voeten. Het lijkt net of ze aan het fietsen zijn. Na de boottocht en de lunch zijn we naar de tempels van de Dinh en Ly in Hoa Lu geweest. Dinh is vermoedelijk vermoord door zijn vrouw en/of eerste generaal, zodat zij later met de eerste generaal een nieuw leven kon beginnen. En laat het nou net zo zijn dat Ly de eerste generaal was. Poeh poeh, en dat voor de jaren 1000.

En om mij al een beetje te laten wennen aan Nederland hebben toch wel een uurtje doorgebracht in de file. Vier ongelukken, van blikschade tot toch wel ernstig. Niet de leukste rit dus. Om ons onderweg nog te “entertainen” hebben we live het slachten van een hond mogen aanschouwen! Bah!

Nu op naar het afscheidsdiner en dan morgen nog een dagje "vrij" in Hanoi

• 17 September 2011 - 11:49

LIJM:

Hoi VLAAI,
    het was weer allemaal leuk om te lezen, het gaat nu opschieten dus geniet
    nog maar goed van de mooie dingen en het weer, het is hier voor de verandering REGEN !!
    Wij gaan vanavond onze eerste comp. wed. spelen !!
    groetjes LIJM

• 17 September 2011 - 12:14

Marlies :

jullie hebben weer veel gezien was de moeite waar zo te lezen lijkt me prachtig alleen niet mijn ding honden slachten lijkt me vreselijk maar ja vlug vergeten maar. geniet morgen nog maar en dan begint het reis avontuur weer groetjes Marlies

• 17 September 2011 - 14:43

Tiny:

jullie zijn ook heel erg verwend geweest er kan niet alles even mooi zijn. het is maar goed dat je al vast aan de file wend want het zit er al weer bijna op . geniet nog van de laatste dag en diner. goede vlucht en tot maandag.gr tiny

• 17 September 2011 - 15:44

Maaike:

Hey hier heeft het de hele week nog niet geregend!!
    Dus kom maar eerst naar Limurg.